Recension av två klimatböcker

Detta är en recension om två faktaböcker som handlar om klimatet, och miljön. Böckerna heter Fakta om klimatförändringar och Sopor Allt om de mest störande sakerna i världen

Fakta om klimatförändringar har ganska lite text men väldigt många bilder. Den handlar till exempel om hur ozonlagret fungerar som ett växthus. Till exempel så skulle det vara 30 grader mindre. Också så är det ät jobbigt för djuren på Arktis, på Grönland och runt nordpolen.

Jag tycker att den här boken är bra. Boken förklarar väldigt mycket om hur mycket kris det är för miljön just nu. Den har dessutom många bilder som förklarar om man inte förstår vad de menar, men inte alla. Jag lärde mig mycket när jag läste boken de förklarade väldigt mycket och de har rutor som jag tyckte var bra, istället för att de gjorde en text som var rak. Det som var mindre bra var att den hade inte mycket text vilket gör att man lär sig inte supermycket och att på vissa ställen så är det inte många adjektiv.⭐⭐⭐⭐✴, 4 av 5 stjärnor av mig.

Sopor Allt om de mest störande sakerna i världen är en bok ganska många olika bilder på samma sida. De uppmanar att man inte ska slänga skräp i naturen och att inte använda lika mycket plast. Boken har tecknade bilder till skillnad från Fakta om klimatförändringar som har äkta bilder. De berättar också om hela skräpberg i Tyskland som folk går på varje dag.

Jag tyckte att boken var OK. Den förklarade det mesta, men på vissa ställen så var det oklart. Den hade många bilder (som var tecknade). Jag lärde mig många saker av boken som till exempel att i Mokattam och Egypten så är det fulla stränder med plast och skräp. De säljer kläderna som de hittar på marken för att det är så mycket kläder, plastflaskor och plastpåsar. Det finns till och med hela skräpöar. En skräpö är ett område av jättemycket sopor. Den första skräpön hittades 1997 och efter det så har man hittat fem skräpöar. ⭐⭐⭐✴✴, 3 av 5 stjärnor får den här boken.