Författarporträtt och recension

Vår klass har just läst klart “Det finns inga skridskor i öknen” av Mats Berggren så nu kommer en recension och ett författarporträtt.   Recension av “Det finns inga skridskor i öknen” Boken handlar om två tjejer som heter Fatima och Sofia. Fatimas familj är muslimer som har flytt från Irak. Sofia är ofta hemma själv för hennes mamma jobbar jättemycket på kvällarna, hon har sina egna regler och gör lite vad hon vill. Skolan har bestämt att klassen ska åka skridskor, men Fatimas pappa vill inte att hon ska följa med de andra för han har sett att skridskoåkare nästan inte har några kläder på sig, han vill inte heller att hon ska vara i närheten bland killar. För att slippa åka skriver Fatimas pappa att det står i Koranen att tjejer inte får åka skridskor. Sofia vill att Fatima ska följa med henne och provåka. Sofia tjatar på Fatima men hon säger att hon inte får men tillslut ger Fatima upp och följer med. Hon lånar ett gammalt par av Sofia, sen gick de ut på sjön och åkte lite. Först tog hon små steg men tillslut gick det snabbare. De fick syn på Robban och då åkte Fatima iväg jättefort på den tunna isen. Isen under henne sprack och Fatima trillade i. -Jag kan inte simma, skrek Fatima! Sofia och Robban åker sakta fram till henne och försöker att få upp henne, när de äntligen fått upp henne är hon alldeles nedfrusen. Hur kommer hennes pappa reagera, och vad händer när Sofia börjar hänga med de äldre killar? “Jag gillade boken för att det alltid hände något så den var aldrig långtråkig” Av: Isabella, 6D   Författaren Mats Berggren
Författaren Mats Berggren föddes 3 juni 1957 i Södertälje. Som många andra i Södertälje så jobbade han på Scania, som är ett svenskt lastbils-  och busstillverkare företag, och det var där som han började skriva sin första roman, Orent Ackord och det tyckte han var roligare än allt annat. Han skrev Orent ackord för att han tyckte inte att det fanns någon bok som handlar om människor som han och hans kollegor och deras problem så han skrev boken om hur det är att jobba på en bilfabrik och om hans medarbetare. Han har skrivit 20, snart 21 böcker den första som kom ut 1987 var den bok han skrev när han jobbade på Scania, “Orent ackord” och hans senaste bok som kom ut 2017 heter “Din syster måste dö”. Vår klass har läst en bok av honom som heter “Det finns inga skridskor i öknen” och den boken kom ut 2002.  Jag tycker att han är en bra författare utifrån den boken jag läst av honom. Jag tyckte boken var välskriven och jag gillade att dom två huvudpersonerna fick små kapitel som handlade om dom. Jag mailade Mats och fick svar på några frågor: Fråga: Var författandet ditt drömjobb som liten? Svar: Jag gillade att skriva och när jag var så stor att det betyder något vad jag trodde att jag ville bli trodde jag att jag ville bli journalist. Sedan tog mitt liv en annan vändning, som många i Södertälje hamnade jag på Scania. Jag hade tanken som många har – att det skulle vara kul att skriva en bok någon gång. När jag sedan började upptäckte jag snabbt att det var roligare än allt annat. Fråga:  Hur många böcker har du skrivit och vilken tycker du blev bäst? Svar: Min nya ungdomsbok, Rami och Jonatan, som kommer i maj, är min 21:a bok. De bästa tycker jag är Onsdag kväll strax före sju  och Din syster måste dö. Fråga: Vilken genre är din favorit att läsa? Svar:  Jag föredrar samtidsrealism – böcker som utspelas i nutid och är verklighetstrogna. Helst inga övernaturligheter och absolut inga vampyrer – Assad i Syrien räcker för mig, jag behöver inga påhittade monster. Fråga: Hur får du inspiration till dina berättelser/ böcker? Svar: Genom min nyfikenhet på samhället och samtiden, som får mig att ge mig ut bland ungdomar och få idéer – det kan vara något en ung människa berättar för mig, något jag läser eller hör på radion eller rent av något jag kommer på alldeles själv. Fråga: Vad är det roligaste med att skriva böcker och vad är det tråkigaste med att skriva böcker? Svar: Det roligaste är att skapa, vid sidan av vissa stunder tillsammans med människor jag älskar är det bästa som finns att skriva när det går bra. Jag har en över en halvmeter i min bokhylla som består av mina egna böcker, texter som har uppstått i min hjärna och till och med översatts till fem andra språk – det är fantastiskt och går inte riktigt att förstå. Det tråkigaste är den ekonomiska osäkerheten. Jag har ju ingen fast lön. Det har funnit tillfällen då jag har tittat ut över våren, räknat ut att pengarna tar slut om några månader och undrat vad jag ska göra. Av: Paulina, 6D