Recension: Tusen gånger starkare

Recension: Tusen gånger starkare

Boken “Tusen gånger starkare” handlar om en tjej som heter Signe och som går i nian. Man får följa med i Signes liv och tankar men större delen av handlingen utspelar sig i skolan.

Signe är osynlig för de tuffa tjejerna, killarna, de andra i klassen och oftast också lärarna. Hon pratar inte mycket, är blyg och tar inte stor plats. Boken utspelar sig i nutid och eftersom man följer Signe i hennes huvud så är boken skriven i första person.

Det är stora skillnader mellan personerna i klassen och klassen fungerar inte så bra. Den är mycket grupperad. I klassen finns de tuffa och coola tjejerna, killarna och de mesiga och osynliga. Tjejerna i klassen är undertryckta, killarna dominerar och det är stora skillnader mellan hur de två olika könen är behandlade av lärarna. Eleverna har vant sig vid detta sättet och alla vet vilken roll de har.

Men en dag kommer Saga som ny till klassen. Saga är en mycket stark tjej som vågar säga vad hon tycker. Hon har mycket mer erfarenhet än de andra i klassen och ett helt annat synsätt kring saker och ting. Saga har ingen aning om de olika rollerna i klassen och det gör så att hon ändrar allt. En av de många saker hon gör är att hon går emot klassens lärare och lyfter upp att det finns en hierarki i klassen. Efter att Saga lagt korten på bordet och konfronterat klassens lärare, Olle, börjar tjejerna, som varit undertryckta, yttra sig och stå upp för sina åsikter, något som de inte gjort tidigare. Sammanhållningen mellan tjejerna i klassen blir starkare. Killarna som alltid fått all uppmärksamhet och kunnat ta plats tidigare blir hotade av tjejerna vilket leder till att det blir som ett krig mellan tjejerna och killarna.

Författaren, Christina Herrström, har jobbat som terapiassistent på Psykisk Barn och Ungdomsvård. Hon har jobbat mycket med barn och det är även en anledning till varför mångfalden av hennes böcker handlar om barn och unga. Herrström har skrivit bland annat “Glappet” som handlar om två ungdomliga tjejer som ifrågasätter sin identitet och jämställdheten i samhället, likaså i “Tusen gånger starkare” där budskapet är jämställdhet och att kvinnor måste ta plats. Även fast hon är 58 år idag har hon skrivit många manus, noveller och böcker ur ett ungdomligt perspektiv.

Boken är väldigt bra. Den lyfter upp hierarkin som finns i många klasser. I verkligheten är situationen kanske inte lika tydlig och konkret som i boken men det finns många delar i boken där man kan känna igen sig och dra paralleller från sitt eget liv. Den visar också hur mycket en person kan påverka en hel klass och man får en tankeställare efter denna bok om sin egen skolsituation.

Jag kan känna igen mig en del i denna bok. Det jag känner igen är olika drag från karaktärerna i boken från min egna klass. Det finns också små händelser som hänt i liknande situationer i klassen som också hänt i boken.

Den är extremt tydlig med att det finns olika personer och grupper i klassen. Men det kan också bli lite jobbigt att läsa, för att en klass har oftast inte dessa exakta och stereotypiska roller och personer. Med det menar jag att det kanske inte alltid är “de osynliga, tysta och svaga” som är plugghästar, är jättebra i skolan, har dåligt självförtroende och inte har några vänner. “De kaxiga, snygga, tuffa tjejerna” som bara bryr sig om sitt utseende, struntar i skolan och försöker spela coola och sen “de stökiga, coola killarna” som skriker i klassrummet och struntar i skolan och inte är så smarta. I boken framställs personerna i klassen som antingen det ena eller det andra. Antingen populär och snygg eller svag och opopulär. Det finns inget däremellan. Det finns ingen som exempelvis pendlar mellan två grupper i klassen och som är både bra i skolan och populär. En klass är mera blandad än bara tre olika grupper i klassen som det framställs i boken.

En annan sak som jag tycker är väldigt störande med boken är att författaren analyserar, beskriver och förklarar allt och alla hela tiden. Det kan till exempel vara tre sidor om hur klassen var i ettan jämfört med nu och hur mycket den har förändrats eller två sidor där författaren analyserar en person. Det är bra med några långdragna beskrivningar i en bok för man kan ta in informationen lättare, men det blir jobbigt att läsa när det kommer långa stycken med analyser hela tiden efter varandra. Man stannar i tiden och det bara analyseras. Det blir alldeles för mycket att ta in och efter ett tag, när man fortfarande inte kommit någonvart, tappar man lusten att läsa.

Jag tror att syftet med denna bok är att författaren vill att man ska kunna känna känslan och miljön i denna bok med att hon beskriver och förklarar allt så detaljerat. Men man får aldrig en känsla och man kan inte sätta sig in i dessa situationer för att språket är så enkelt. Det är något annat om författaren har välformulerade meningar så man verkligen blir indragen i boken av bara några ord. Det blir man inte här, inte ens efter ett helt stycke. Det är för att författaren har ett för enkelt och inte välformulerat språk och det gör så att man tappar fokus.

Varför jag valde denna bok för att jag hört mycket bra om den och för att det var en bok som riktade sig till mig. Jag har även sett filmen innan. Dock kommer jag inte ihåg något från filmen eftersom det var så länge sedan men jag minns att den var bra. Mina förväntningar var alltså väldigt höga på denna bok men jag blev mycket besviken.

Denna bok rekommenderar jag för dig i åldern 14-16 som tycker om analyser och som har tålamod, eftersom boken riktar sig till ungdomar speciellt i denna åldern. Om du har det svårt med kompisrelationer och klassen kan det också vara en bok för dig. Du får upplevelsen om att du inte är ensam.

Av: Ines-Emilie Buch-Jepsen